czym jest biohacking?

Czym jest biohacking?

Czym jest biohacking? Jakie problemy rozwi膮zuje i w czym mo偶e Ci pom贸c? Na jakie kategorie dzieli si臋 biohacking? O tym wszystkim dowiesz si臋 z tego artyku艂u.

Spis tre艣ci

W Polsce mo偶na zaobserwowa膰 coraz cz臋艣ciej trend biohackingu. Osoby, kt贸re pierwszy raz s艂ysz膮 to s艂owo, najcz臋艣ciej my艣l膮 鈥濼ak w艂a艣ciwie czym jest biohacking?鈥 W tym artykule dostaniesz odpowied藕 na to pytanie wraz z wyja艣nieniem poszczeg贸lnym element贸w tego trendu.

Czym jest biohacking?

Odpowied藕 na pytanie, czym jest biohacking, jest do艣膰 szeroka.

Biohacking to przede wszystkim 鈥瀐akowanie鈥 w艂asnej biologii cia艂a dla lepszego funkcjonowania organizmu. To proces wprowadzania zmian do w艂asnego sposobu 偶ycia, kt贸rego celem jest optymalizacja cia艂a i umys艂u. Osi膮ga si臋 to dzi臋ki wdra偶aniu zdrowych nawyk贸w oraz doskonaleniu niekt贸rych proces贸w.

Najpro艣ciej m贸wi膮c, biohacking zajmuje si臋 popraw膮 funkcjonowania ludzkiego organizmu. Biohacking nie chce stworzy膰 z nas super ludzi, a jedynie przywr贸ci膰 r贸wnowag臋 naruszon膮 przez zmiany funkcjonowania ludzi.

Przez lata rozwoju cywilizacji w naszym otoczeniu pojawi艂o si臋 wiele sztucznych element贸w, kt贸re zak艂贸caj膮 funkcjonowanie naszego cia艂a. Poprzez powstanie elektryczno艣ci a偶 po wynalezienie smartfon贸w. Ka偶dy drobny element, kt贸ry w pewnym stopniu 鈥瀙rzeszkadza鈥 organizmowi biohacking usprawnia.

W艂a艣nie to jest zadaniem biohackingu. Wprowadzanie drobnych usprawnie艅 do naszego zdrowia, co w konsekwencji prowadzi do lepszego samopoczucia.

Najlepsze rezultaty osi膮ga si臋 dzi臋ki 艣wiadomo艣ci na temat tego, co dzia艂a na nasz organizm.

Tak w skr贸cie mo偶na opisa膰, czym jest biohacknig, jednak dobrze zada膰 pytanie, dla kogo tak w艂a艣ciwie on jest?

biohacking

Dla kogo jest biohacking?

Biohacking jest dla ka偶dej osoby, kt贸ra chcia艂aby poprawi膰 jako艣膰 swojego 偶ycia. Coraz cz臋艣ciej mo偶na spotka膰 si臋 z dbaniem o w艂asne cia艂o, jednak biohacking dba ka偶dy jego aspekt. Mo偶na go por贸wna膰 do pewnej filozofii 偶yciowej, gdzie najwi臋ksz膮 wag臋 przystosowuje si臋 do zwi臋kszania swoich mo偶liwo艣ci, jak najprostszym kosztem.

A kiedy dobrym pomys艂em zacz膮膰 przygod臋 z biohackingiem?

Je艣li Twoim celem jest:
– zwi臋kszenie efektywno艣ci pracy swojego m贸zgu.
– podniesienie ca艂o艣ciowej wydolno艣ci organizmu.
– zwi臋kszenie w艂asnej samodyscypliny.
– zwi臋kszenie w艂asnych zasob贸w energii.
– polepszenie w艂asnego snu.
– podniesienie efektywno艣ci organizmu.
– zwi臋kszenia odporno艣ci na choroby.
– stworzenie lepszej wersji samego siebie.
– zoptymalizowanie swoich dzia艂a艅.
– zwi臋kszenie samopoczucia.

Je艣li co najmniej dwie z powy偶szych kwestii s膮 Ci bliskie, dobrym pomys艂em b臋dzie wdro偶enie go do w艂asnego 偶ycia.

Checklista - czy biohacking jest dla mnie?

O to kr贸tka checklista, na sprawdzenie czy biohacking jest dla Ciebie:

  1. Chc臋 zadba膰 o swoje cia艂o
  2. Chc臋 zadba膰 o sw贸j umys艂.
  3. My艣l臋, 偶e mog臋 wyci膮gn膮膰 wi臋cej ze swojego organizmu.
  4. Chc臋 si臋 zmieni膰 na lepsze.
  5. Lubi臋 czu膰, 偶e moje dzia艂ania s膮 efektywne.
  6. Lubi臋 optymalizowa膰 swoje dzia艂ania.
  7. Chc臋 mie膰 wi臋cej energii.
  8. Chc臋 spa膰 lepiej.
  9. Chc臋, aby moje poranki by艂y radosne.
  10. Chc臋 zrozumie膰 sw贸j organizm.
  11. Chc臋 by膰 szcz臋艣liwszy.

Je艣li zamiast 鈥瀋hce鈥 w umy艣le pojawia si臋 s艂owo 鈥瀙ragn臋鈥, to nawet nie trzeba si臋 zastanawia膰. Wyb贸r wydaje si臋 oczywisty.

Biohackingiem powinny zainteresowa膰 si臋 osoby, dla kt贸rych 24 godziny w ci膮gu dnia to za ma艂o. R贸wnie偶 jest dobry dla os贸b, kt贸re s膮 艣wirusami efektywno艣ci.

Przede wszystkim trafi do os贸b, kt贸re zajmuj膮 si臋 dietetyk膮, kognitywistyk膮, rozwojem osobistym oraz przedsi臋biorc贸w.

Wy偶ej zosta艂a udzielona odpowied藕 na pytanie, czym jest biohacking oraz kto z niego mo偶e skorzysta膰. Teraz dobrze odpowiedzie膰 na pytanie, o jakie kategorie zahacza?

Na czym skupia si臋 biohacking?

To pytanie o to, jakie kategorie skupia聽biohacking, a jest ich wiele.
Przede wszystkim 艂膮czy w sobie te dziedziny, kt贸re zwi臋kszaj膮 produktywno艣膰 i poczucie szcz臋艣cia.

biohacking diagram co to jest

Nie da si臋 by膰 specjalist膮 od wszystkiego, natomiast mo偶na 艂膮czy膰 wiedz臋 z ka偶dej z powy偶szych dziedzin.

Mo偶na by膰 prawnikiem specjalizuj膮cym si臋 w prawie budowlanym lub prawnikiem, kt贸ry specjalizuje si臋 w prawie podatkowym. Mimo to ka偶dy z nich wie, jak dzia艂a prawo, jak si臋 nim pos艂ugiwa膰 oraz jak nale偶y go interpretowa膰.

Z biohakerami jest podobnie. Mo偶na by膰 specjalist膮 z zakresu dietetyki, znaj膮c zasady dzia艂ania pozosta艂ych ga艂臋zi lub by膰 specjalist膮 z zakresu ludzkiej psychiki, a nadal wiedzie膰 czym jest biohacking i jak z niego efektywnie korzysta膰.

Je艣li chcia艂by艣 ju偶 teraz zacz膮膰 sw贸j pierwszy biohacking sprawd藕 ten artyku艂

Kuloodporna kawa 鈥 wszystko, co musisz o niej wiedzie膰 [bulletproof coffee]

Jakie problemy rozwi膮zuje biohacking?

Cz臋stymi problemami cywilizacyjnymi s膮 stres i problemy ze snem. Stres wywo艂ywany jest przez wiele sytuacji, odpowiedzialne zadania, wysokie tempo pracy. Nie dobieramy odpowiednich zada艅, 偶eby go roz艂adowa膰.

Problemy ze snem mog膮 by膰 skutkiem stresu, my艣lenia o kolejnym dniu, ale tak偶e spowodowane b艂臋dn膮 higien膮 snu. Przed snem nie powinni艣my wprowadza膰 w b艂膮d naszego organizmu o porze dnia, a to 鈥瀦as艂uga鈥 ekran贸w i 藕r贸de艂 艣wiat艂a, kt贸re emituj膮 艣wiat艂o bia艂e, na kt贸re sk艂ada si臋 艣wiat艂o niebieskie o najd艂u偶szej d艂ugo艣ci fali. Powinni艣my unika膰 ekran贸w i innych emitent贸w lub blokowa膰 艣wiat艂o niebieskie poprzez dost臋pne akcesoria. Do blokowania 艣wiat艂a niebieskiego mo偶emy korzysta膰 z aplikacji np. f.lux lub z akcesori贸w takich jak okulary blokuj膮ce 艣wiat艂o niebieskie. W naszym sklepie dost臋pne s膮 takie okulary.

Przeczytaj jak dzia艂aj膮 okulary blokuj膮ce 艣wiat艂o niebieskie聽

Jak dzia艂aj膮 okulary blokuj膮ce 艣wiat艂o niebieskie?

Kolejnym problemem mo偶e by膰聽z艂e samopoczucie, kt贸re ma wiele przyczyn. Czym jest biohacking bez rozwa偶ania na temat w艂asnego dobrostanu?

Jedn膮 z przyczyn mo偶e by膰聽niew艂a艣ciwa dieta.聽

Cz臋sto jemy w po艣piechu, przez co przygotowane produkty mog膮 by膰聽ubogie w warto艣ci od偶ywcze.

Biohacking mo偶e pom贸c w rozwi膮zaniu tych problem贸w. Jest to jednak聽d艂ugotrwa艂y proces聽i聽wymaga od nas wytrwa艂o艣ci聽w budowaniu nawyk贸w. Przyk艂adowo poprawa jako艣ci snu, czyli mi臋dzy innymi zwi臋kszenie procentowego czasu snu g艂臋bokiego dokonuje si臋 stopniowo. Du偶y wp艂yw na聽sen聽maj膮 Twoje聽zachowania, dzi臋ki kt贸rym zapewnisz jego聽regularno艣膰. Do monitorowania snu korzystam z telefonu i p艂atnej wersji aplikacji聽sleep as android.

Czy suplementacja witamin i mikroelement贸w jest konieczna?

Odpowiednia dieta dostarcza wszystkich potrzebnych mikroelement贸w dla naszego organizmu. W tym, czym jest biohacking dobry, to rozr贸偶nianie suplement贸w od lek贸w. Dlatego nie powinni艣my korzysta膰 z suplement贸w, chyba 偶e zosta艂y nam zalecone przez lekarza.

Je艣li jednak przez g艂ow臋 przechodz膮 my艣li na temat suplement贸w, to bezwzgl臋dnie najpierw i tak trzeba skontaktowa膰 si臋 z lekarzem, zanim zacznie si臋 eksperymentowa膰 na w艂asn膮 r臋k臋.

Najlepszym sposobem na dostarczenie wszystkich mikro i makroelement贸w b臋dzie zbilansowana dieta. Je艣li zale偶y Ci na takiej diecie, mo偶esz j膮 u艂o偶y膰 samemu, wykonuj膮c odpowiedni research. Je偶eli nie masz na to czasu, to mo偶esz skorzysta膰 z us艂ug dietetyka albo wybra膰 diet臋 online.

Innym rozwi膮zaniem jest skorzystanie z tzw. diety pude艂kowej, kt贸ra tak偶e powinna zosta膰 dopasowana do Twojego stylu 偶ycia. Dieta pude艂kowa to najdro偶sze rozwi膮zanie, jednak je偶eli Tw贸j czas kosztuje wi臋cej ni偶 czas, kt贸ry po艣wi臋ci艂by艣 na przygotowanie posi艂k贸w, to rozwi膮zanie jest warte przemy艣lenia.

Sprawd藕 wp艂yw witaminy D na zdrowie i przekonaj si臋 sam聽

Wp艂yw witaminy D na zdrowie

Jak mo偶na poprawi膰 swoje samopoczucie?

Poprawa samopoczucia mo偶na odbiera膰 na r贸偶ne sposoby, jednak warto skupi膰 si臋 na tym,聽co tak naprawd臋 dzia艂a.聽

Przedstawiaj膮c, czym jest biohacking, dotrze膰 mo偶na do r贸偶nych 藕r贸de艂. Oczywistym wydaje si臋 korzystanie z聽potwierdzonych bada艅 naukowych, jednak mo偶e okaza膰 si臋, 偶e to za ma艂o. Dlatego warto聽testowa膰 r贸偶ne metody聽na sobie samym i sprawdza膰, czy to faktycznie dzia艂a.

Mo偶na spotka膰 si臋 z opini膮, 偶e dla niekt贸rych medytacja jest tylko i wy艂膮cznie wymys艂em marketingowym. Jeszcze inn膮 opini膮 mo偶e by膰, 偶e g艂od贸wka jest tylko i wy艂膮cznie katowaniem siebie samego. Przyk艂ad贸w na聽popraw臋 samopoczucia jest wiele聽i s膮 one r贸偶ne, w zale偶no艣ci od problem贸w, z jakimi si臋 mierzymy. Mo偶na przeczyta膰 sporo na ten temat, a jednymi z ciekawszych wydaj膮 si臋 poni偶sze elementy:

鈥 medytacja
鈥 膰wiczenia oddechowe
鈥 g艂od贸wki
鈥 wykluczenie produkt贸w w diecie
鈥 detoks dopaminowy
鈥 morsowanie
鈥 sport i aktywno艣ci fizyczne
鈥 kontakty z lud藕mi

Powy偶sze sposoby na popraw臋 samopoczucia maj膮聽r贸偶ny poziom trudno艣ci聽i聽daj膮 inne efekty. Te sposoby maj膮 swoje kategorie, kt贸re mo偶na rozr贸偶ni膰 np: na redukcj臋 stresu. W ten spos贸b cz艂owiek 艂atwiej rozr贸偶nia, co nale偶y robi膰 w okre艣lonej sytuacji.

Na popraw臋 samopoczucia przeczytaj o flow聽

Stan flow – co to jest i jak go osi膮gn膮膰?
biohacking 艣wiat艂o czerwone

Oto kilka z przyk艂adowych kategorii. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e w zale偶no艣ci od tego, jak wykonujemy dan膮 czynno艣膰 oraz jaki ma przynie艣膰 skutek, to mog膮 r贸wnie偶 ulec zmianie.

Dla przyk艂adu mo偶na u偶ywa膰 g艂od贸wki do zwi臋kszania subiektywnego poczucia energii, a medytacji dla szybszego dzia艂ania m贸zgu.

Tak wi臋c, czym jest biohacking w prostym rozumieniu? 膯wiczeniami, rado艣ci膮 z 偶ycia, nie stresowaniem si臋 i dobrym snem.

Czerpanie przyjemno艣ci z 偶ycia

Jedne z czynno艣ci nastawionych na zwi臋kszenie czerpania przyjemno艣ci z 偶ycia to detoks dopaminowy, ale r贸wnie偶 g艂od贸wki wszelkiego rodzaju.
Oczywistym wydaje si臋 r贸wnie偶 cieszenie si臋 chwil膮, co wp艂ywa pozytywnie na dzia艂anie m贸zgu.

Redukcja stresu

Czynno艣ci redukuj膮ce stres to medytacja, 膰wiczenia oddechowe. Sport i kontakty z lud藕mi r贸wnie偶 znajd膮 si臋 w tej kategorii.

Wydolno艣膰 fizyczna organizmu

Aktywno艣ci poprawiaj膮ce wydolno艣膰 fizyczn膮 i reguluj膮ce gospodark臋 hormonaln膮 naszego organizmu to przede wszystkim sport, morsowanie, g艂od贸wki.

Zadbaj r贸wnie偶 o sw贸j m贸zg聽

3 proste 膰wiczenia na popraw臋 pracy m贸zgu

Czym jest biohacking 鈥 podsumowanie

Czym jest biohacking? Czym si臋 zajmuje? Najpro艣ciej uj膮膰 to w paru punktach, w kr贸tkim podsumowaniu, w jakich dziedzinach si臋 mie艣ci:

  1. 膯wiczeniami fizycznymi.
  2. Szeroko rozumian膮 efektywno艣ci膮.
  3. Zdrowiem psychicznym.
  4. Diet膮.
  5. Snem.

Udost臋pnij wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email