Jak wykorzystać światło niebieskie oraz światło czerwone dla swojego zdrowia

Jak wykorzystać światło niebieskie oraz światło czerwone dla swojego zdrowia?

W tym artykule dowiesz się, jak wykorzystać światło niebieskie oraz światło czerwone na własne zdrowie. Jakie światło jest zdrowe? Kiedy je stosować?

Spis treści

Każdy pewnie pamięta czasy, w których rodzice namawiali do wyjścia na podwórko (u niektórych na pole, a u innych na dwór 😀 ).

Część z nich wysyłała dzieci nieświadomie na ekspozycję światła niebieskiego oraz światła czerwonego i zielonego.

Rodzice zawsze chcą najlepiej dla swojego dziecka, a światło odgrywa w tym jedną z kluczowych ról.

Na co dzień ignorujemy stosunek do światła, jakby to było nic znaczącego. Dokładnie tak samo ignoruje się kontrolowanie nad oddychaniem.

Zapewne niektórzy, właśnie są zdenerwowani faktem, że teraz nie mogą oddychać automatycznie 😀

To jednak jest dobry przykład, jak często ignoruje się wpływ światła niebieskiego, światła czerwonego oraz światła zielonego.

W takim razie jak wykorzystać światło niebieskie oraz pozostałe dwa spektra dla własnego zdrowia?

Jakie spektrum światła postrzega człowiek?

To nie jest proste pytanie.

Dobrze byłoby zacząć od budowy oka, jednak oszczędzę wykładu. Wystarczy tylko wiedzieć, że siatkówka oka posiada sporą ilość pręcików i czopków, które odpowiadają za interpretacje światła niebieskiego, światła czerwonego i zielonego, wpadającego do oka.

Oko postrzega częstotliwość promieniowania fal elektromagnetycznych, a nie same jej fale. Właśnie oddziaływanie tego promieniowania pozwala interpretować światło niebieskie, światło czerwone oraz zielone.

Przyjmuje się, że widzialne spektrum światła wynosi pomiędzy 380 nanometrów, a 780 nanometrów.

Dlaczego pomiędzy?

Indywidualne postrzeganie

Każdy indywidualnie postrzega kolory. Można porównać to, do zwiększonego lub zmniejszonego kontrastu w aparacie fotograficznym. Tak samo ustawienie obrazu na jaśniejszy lub ciemniejszy.

Jak to? To w takim razie każdy może widzieć kolory… inaczej?

Otóż to!

Pani Halina spod 2 może widzieć niebieski zdecydowanie ciemniejszy o wysokim kontraście, a Pan Zdzisław spod 8 zdecydowanie jaśniej.

Jeśli ktoś nie wierzy, można to pokazać na prostym przykładzie pewnej sukienki 😉

Jak wykorzystać światło niebieskie oraz światło czerwone dla swojego zdrowia

W Internecie swego czasu można było znaleźć takie o to zdjęcie. Niektórzy postrzegają ją jako złoto-białą, a inni jako czarno-niebieską.

Jeśli ktoś nie wierzy, poniżej wrzucam zdjęcie ze zwiększonym kontrastem oraz zwiększona jasnością.

Wpływ światła niebieskiego oraz światła czerwonego dla własnego zdrowia

No i proszę, właśnie w taki sposób każdy indywidualnie odbiera światło niebieskie, światło czerwone oraz światło zielone.

Czym jest światło?

Odpowiedź na to pytanie padła już przy opisie spektrum światła.

Światło jest reakcją oka na różne częstotliwości fal elektromagnetycznych. Postrzeganie światła niebieskiego ma mniejszą częstotliwość niż światło zielone. Natomiast światło czerwone ma wyższą od pozostałych dwóch.

Przedstawiam graf, który pokazuje, jakie spektrum światła widzianego dostrzega człowiek.

Spektrum światła widzialnego

Dodatkowo na rysunku można dostrzec inne fale jak np.: gamma czy fale radiowe. Jednak skupię się na przedstawieniu światła niebieskiego oraz światła czerwonego. Na ten moment nie znalazłem zbyt dużej ilości badań na temat światła zielonego, więc je pominę.

Wpływ światła na organizm człowieka

Wszystko ma dwie strony medalu, więc postaram się przedstawić pozytywne, jak i negatywne efekty danego spektrum światła.

Pozytywny wpływ światła niebieskiego

Skoro wiemy, że światło niebieskie ma mniejszą częstotliwość od „cieplejszych”, to co to tak naprawdę znaczy?

  • Światło niebieskie daje poczucie zwiększonej energii, wzmożonej aktywności.
  • Spektrum niebieskiego światła stymuluje organizm do lepszej pracy. Zalecane jest, aby przyjmować takie spektrum światła, jak najwięcej o poranku.
  • Taki nadmiar może być pomocny do regulowania rytmu okołodobowego [1].
  • Pomaga regulować swój własny zegar biologiczny, jednak takie światło nie jest przystosowane do ciągłej pracy.
  • Kiedy światło niebieskie występuję z innym spektrum światła, tak jak to emituje słońce, to nie posiada negatywnego wpływu.
  • Światło z tak szerokim spektrum, jak blask słońca jest wskazane w ciągu dnia.

Natomiast kiedy takie światło występuję tylko we własnym spektrum, to powoduje negatywne skutki. Człowiek po prostu myli je, ponieważ wydaje się białe.

Negatywny wpływ światła niebieskiego

Naukowcy od początku powstania diody LED zastanawiali się nad ogólnym wpływem światła niebieskiego na człowieka. Od 2012 roku można zaobserwować zwiększoną ilość badań nad tym światłem, a ciekawym aspektem wydają się też przeprowadzane badania na roślinach.

Co odkryto i co na pewno można powiedzieć o tym świetle?

Badania z 2018 roku mówią o negatywnym wpływie na oczy świetle niebieskim [2].

Zbyt długi wpływ tego światła może powodować takie choroby oraz skutki uboczne:

  • suchość oka
  • zaćmę
  • zwyrodnienie plamki związane z wiekiem
  • hamuje wydzielanie melatoniny
  • zwiększ produkcję hormonów kory nadnerczy (niszczą równowagę hormonalną)
  • wpływa na jakość snu [3]

Co więcej światło niebieskie wpływa na siatkówkę, co może powodować fotochemiczne uszkodzenia [4].

Zaburzenie produkcji melatoniny

Głównym czynnikiem szkodzącym na oczy jest zaburzenie pracy szyszynki. Ta odpowiada za produkcję melatoniny.

A co to oznacza? Niestety trochę sporo:

  • Takie uszkodzenia mogą prowadzić do zaburzeń nastroju, a nawet do nerwicy.
  • Dodatkowo  zaburzenie produkcji melatoniny zmniejsza odpowiedź układu immunologicznego, ponieważ opowiada za jego regulację.
  • Samo zaburzenie produkcji melatoniny prowadzi do przewlekłego stresu, a to przekłada się na jakość snu, na efektywność w pracy oraz na długość życia [5].
  • Również ciekawym wnioskiem jest, że wyhamowanie produkcji melatoniny z rana, może doprowadzić do depresji [6].

Oczywiście wpływ tego światła na organizm człowieka nadal podlega wieloletnim badaniom. Na ten moment można stwierdzić, że zbyt długa ekspozycja na to światło może prowadzić do powyższych zaburzeń.

Stąd też warto rozważyć, jaki wpływ może mieć światło czerwone.

Zapoznaj się z okularami blokującymi niebieskie światło
Jak działają okulary blokujące światło niebieskie?

różnego rodzaju światła niebieskie i światła czerwone

Pozytywny wpływ światła czerwonego

Światło czerwone, tak jak światło niebieskie ma swoje plusy i minusy.

Oczywistym plusem jest jego przyjemny, uspokajający efekt. Nie znam osoby, która powiedziałaby „ale ten zachód słońca razi w oczy”.

Pewne badanie nawet udowodniło, że zwiększa czas reakcji oraz polepsza pamięć [7].

Światło czerwone odpowiada za zwiększoną produkcję melatoniny. Organizm orientuje się, że jest to pora wieczorna, gdzie słońce powoli zachodzi, a tym samym nie dostrzega światła niebieskiego. Pracuje wtedy szyszynka. Puf! magicznie zaczyna się produkcja melatoniny.

Dzięki temu sen staje się spokojniejszy, głębszy oraz poduszka wydaje się przyjemniejsza.

Co natomiast mówią badania?

Spora część badań została przeprowadzona na roślinach. Światło czerwone powoduje ich wzrost oraz regenerację, jednak bez mieszanki światła niebieskiego dostrzega się mniejszy wpływ na rozwój roślin [8].

Przeprowadzone badania w 2007 roku pokazują, że dawkowanie światła czerwonego ma wpływ na sezonowe zaburzenia afektywne. Można to porównać do jesiennej depresji lub chandry [9]

Wystawianie się na takie światło zmniejsza objawy depresyjne.

Właśnie dlatego można znaleźć różnego rodzaju fototerapie (nazywane też światłoterapiami).

Terapia światłem czerwonym

Można znaleźć informacje, że terapia światłem czerwonym (czasami żółtym lub kolorowym) może pomagać w niektórych zaburzeniach.

Oto, jaki wpływ ma terapia światłem czerwonym:

  • w chorobach oczu (tych opisanych w świetle niebieskim)
  • W chorobach układu nerwowego (między innymi zaburzeniach psychicznych, jak depresja, sezonowe zaburzenia afektywne)
  • w leczeniu nadciśnienia lub innego rodzaju chorobach krążenia
  • w leczeniu zaburzeń snu
  • w leczeniu trądziku (również innych dolegliwości dermatologicznych)
  • w redukowaniu bólu
  • w leczeniu działań przeciwzapalnych [10]

Negatywny wpływ światła czerwonego

Oczywiście światło czerwone posiada również minusy oraz przeciwskazania. W naturalnym środowisku, jednak nie jest go na tyle, aby się czegoś obawiać.

Światło niebieskie, które jest emitowane przez LEDy, ekran komputera, ekran telewizora oraz ekran telefonu nie jest naturalne.

Taką samą nienaturalność miałoby światło czerwone, gdyby było emitowane przez takie urządzenia

Zbyt długa ekspozycja może prowadzić do chorób skóry.

Na ten moment nie wiadomo zbyt dużo na temat negatywnego wpływu światła czerwonego, jednak tak, jak światło niebieskie najlepiej, gdyby występował w całkowitym spektrum światła. Tak jak słońce.

Światło czerwone a światło niebieskie

Utrafiolet i podczerwień

Kiedyś były modne długopisy ultrafioletowe oraz telefony na podczerwień. Osobom, które to pamiętają, pewnie kręci się łezka w oku.

Pytanie, czy spektrum światła oznaczonego jak ultrafiolet (UV) oraz podczerwień (IR) mogą być niebezpieczne?

Temat jest o tyle ciekawy, że mają pozytywne skutki.

Istnieje terapia ultrafioletem zwana jest helioterapią (lub nadfioletem) oraz terapia podczerwienią zwana jest infraterapią (lub termiczną albo cieplną).

Terapie ultrafioletem i podczerwienią

W czym jednak takie terapie pomagają? Dobrze zapytać osoby, które takie terapie prowadzą. Warto również zapytać się, na podstawie jakich badań obiecują konkretne efekty.

leczeniu jakich schorzeń wykorzystuje się terapię podczerwienią?

  • na stres
  • przewlekłe zmęczenie
  • choroby mięśni i skóry
  • choroby układu sercowo-naczyniowego
  • nerwobóle

leczeniu jakich schorzeń wykorzystuje się terapię ultrafioletem?

  • stany zapalne
  • schorzenia skóry (np.: trądzik)
  • łuszczyca
  • schorzenia reumatologiczne (np.: stawów)
  • choroby laryngologiczne

5 porad jak wykorzystać światło niebieskie oraz światło czerwone dla zdrowia

Skoro wiemy jaki wpływ na człowieka ma różne spektrum światła, to można wyciągnąć konkretne wnioski.

Poniżej zawarłem pigułkę informacji na ten temat.

Rano – niebieskie
wieczorem – czerwone

Najprostszym sposobem, jest dbanie o wystawianie się na dane światło w określonej porze dnia.

Jeśli z rana ciężko wydrapać się z łóżka, to można w pewien sposób oszukać organizm, sięgając po telefon.

W tym momencie produkcja melatoniny zostanie znacznie zmniejszona, a tym samym ciało szybciej „wybudzi się” ze snu.

W godzinach wieczornych mniej więcej około godziny 19-20 przestać korzystać z urządzeń emitujących światło niebieskie.

Wyjść na podwórko patrząc się na zachód słońca.

Dobrym pomysłem jest również zakup okularów blokujących światło niebieskie, jeśli nie jesteśmy w stanie odejść od komputera na noc.

Zadbaj o swój sen – koniecznie przeczytaj
4 sposoby na poprawę snu

Zadbaj o swój sen

Nie chodzi tutaj o spanie po 10 godzin, ale o wydłużenie głębokiego snu.

Aby to zrobić, należy późny wieczorem nie korzystać z telewizora, komputera czy telefonu.

Korzystać z aplikacji, które pokazują, w jakich fazach snu akurat jesteśmy.

Również dobrym sposobem jest odcięcie jakiegokolwiek źródła światła podczas snu.

Dlatego ciekawym rozwiązaniem będzie opaska na oczy.

Blokowanie światła zwiększa produkcję melatoniny, a ta zaś powoduje głębszy i przyjemniejszy sen.

Innym rozwiązaniem może być zakup pierścieni, które zbadają nasze fazy snu.

Jeszcze innym rozwiązaniem może być przebadanie własnego organizmu w laboratorium snu.

Najprostszą kwestią, jaką można zrobić, aby zadbać o swój sen, to chodzić spać o regularnych godzinach oraz wstawać o podobnych.

niebieskie światło i sen

Wychodź na słońce

Najprostsza, a zarazem najtrudniejsza rada.

Podczas pracy w biurze lub jakiejś fabryce ekspozycja na światło słoneczne może okazać się trudne.

Tym bardziej, jeśli człowiek po całym dniu pracy jedynie czego chce, to wrócić do domu.

20 minutowy spacer pomoże.

Nawet jeśli jest to droga z samochodu do pracy. Każdy, kto może zaparkować swoje auto te 20 minut dalej od pracy, niech to zrobi.

Staramy się oszczędzać czas, jak tylko to możliwe, a właśnie taki spokojny tryb wspomaga zdrowie.

Poza tym słońce dostarcza naszemu organizmowi witaminę D.

Z racji tego, że coraz trudniej o dostarczanie jej dla własnego organizmu, ekspozycja na całe spektrum światła słonecznego powinna być częsta.

Więcej o witaminie D w tym artykule
Wpływ witaminy D na zdrowie

Zadbaj o równowagę

Właśnie po to człowiek dostrzega różnorodne światło, aby utrzymywać pewną równowagę.

Pamiętam, jak znajoma studiująca kognitywistykę powiedziała, że jej profesor odpowiedział pewną teorię.

Człowiek wystawiający się na tak ogromną ekspozycję światła niebieskiego, jak to jest teraz, za tysiąc lat (albo i więcej?) przystosuje swoje oczy.

W konsekwencji czego będą miały średnicę piłki tenisowej. Podobne oczy mają Tarsiery. To ssaki z charakterystycznymi wyłupiastymi oczami. Na poniższym obrazku przedstawiam jednego z osobników.

wpływ światła niebieskiego na tarsiera

Równowaga pomiędzy światłem czerwonym i światłem niebieskim polega na dbaniu o swój rytym okołodobowy.

W momencie poczucia senności należy iść do łóżka, zamiast spędzać dodatkowe 10 minut na przeglądaniu informacji na facebooku.

Po tych 10 minutach organizm może przestać być senny, bo nadal świeci ekran telefonu.

Jeśli akurat na zegarze widnieje 2:12, a nadal nie chce się iść spać, to właśnie dawno został przekroczony moment zaśnięcia. Najczęściej później krążą takie myśli jak „Matko, ale mi się nie chce spać!”.

Wystawiaj się na światło

Skoro światło ma dobroczynny efekt, to w otoczeniu powinno go być jak najwięcej.

Ciemne pokoje powodują gorsze samopoczucie. Dodatkową zwiększają produkcję melatoniny, a to powoduje senność.

Mimo to, przy włączonym ekranie telewizora bez światła w tle, prowadzić to może do zaburzenia, a to znowu do stanów depresyjnych.

Widać tutaj efekt kuli śnieżnej.

Dobrze wyjść z takiego nawyku i w późnych porach dodawać jeszcze światło czerwone np.: ustawiając lampkę, aby świeciła na tył ekranu.

W ten sposób kontrast między tymi światłami oko wyłapuje jako łagodniejsze.

Przy swoim łóżku również należy mieć lampkę nocną o cieplejszej barwie, a rano jak najszybciej odsłaniać zasłony.

Każde spektrum światła w odpowiednich dawkach zwiększa produkcję serotoniny oraz innych endorfin.

Jak wiadomo, są to hormony szczęścia, więc im więcej światła w naszym życiu, tym człowiek staje się szczęśliwszy.

Dlatego należy wystawiać się na światło o barwie odpowiadającej porze dnia. To wspomaga naszemu zdrowiu.

czerwone światło słońca

Podsumowanie jak wykorzystac światło niebieskie oraz światło czerwone dla własnego zdrowia?

  1. Wystawiaj się na światło niebieskie o poranku, a na światło czerwone w porze wieczornej. Pomyśl o kupnie okularów blokujących światło niebieskie.
  2. Zadbaj o swój sen, zasypiając o tych samych godzinach oraz wstawać o podobnych. Pomyśl o kupnie opaski nocnej.
  3. Wychodź na słońce i spaceruj przynajmniej 20 minut w ciągu dnia. Zaparkuj samochód dalej od swojej pracy.
  4. Zadbaj o balans światła w ciągu dnia. Wystaw się na każde spektrum światła, a nie tylko jedno. Dodaj kontrast dla własnego wystroju światła.
  5. Wystawiaj się na światło, zamiast przebywać w ciemnych pomieszczeniu. Zamieść lampkę nocną obok łóżka.
  1. Lu, B. S., Manthena, P., & Zee, P. C. (2006). Circadian rhythm sleep disorders. In A. Y. Avidan & P. C. Zee (Eds.), Handbook of sleep medicine (p. 137–164). Lippincott Williams & Wilkins Publishers.
  2. Zhao, Z. C., Zhou, Y., Tan, G., & Li, J. (2018). Research progress about the effect and prevention of blue light on eyes. International journal of ophthalmology11(12), 1999–2003.
  3. Ibidem.
  4. Ibidem.
  5. N. Ruksee, W. tongjaroenbuangam, T. Mahanam i P. Govitrapong: Melatonin Pretreatment Prevented the Effect of Dexamethasone Negative Alterations on Beahvior and Hipocampal Neurogenesis in the Mouse Brain, „Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology”, t. 143, 2014 143, s. 72-80.
  6. D. F. Kripke, J. A. Elliott, D. K. Welsh, S. D. Younsted: Photoperiodic and Circadian Bifurcation Theories of Depression and Mania, „F1000 Research”, t. 4, 2015, s. 107.
  7. Barret and F. Gonzalez-Lima, Transcranial Infared Laser Stimulation Produces Beneficial Cognitive and Emotional Effects in Humans, „Neuroscience”, t. 230, 2013, s. 13-23.
  8. G.D. Goins, N.C. Yorio, M.M. Sanwo, C.S. Brown, Photomorphogenesis, photosynthesis, and seed yield of wheat plants grown under red light-emitting diodes (LEDs) with and without supplemental blue lighting, Journal of Experimental Botany, Volume 48, Issue 7, July 1997, Pages 1407–1413.
  9. M. Terman, Evolving applicatiosn of light therapy, „Sleep Medicine Reviews”, t. 11, nr 6, 2007, s. 497-507.
  10. L. Detaboada i in.: Transcranial Application of Low-energy Laser Irradiaton Improves Neurological Deficits in Rats Following Acute Stroke, „Lasers in Surgery and Medicine”, t. 38, nr 1, 2006, s. 70-73.

Udostępnij wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email