3 proste 膰wiczenia na popraw臋 pracy m贸zgu

3 proste 膰wiczenia na popraw臋 pracy m贸zgu

W tym artykule dowiesz si臋, jakie s膮 3 proste 膰wiczenia na popraw臋 pracy m贸zgu. Jakie zalety kryj膮 si臋 za neurotreningiem oraz jak poprawi膰 prac臋 swojego m贸zgu.

Spis tre艣ci

Na pocz膮tku warto wspomnie膰, 偶e w tym artykule nie znajdzie si臋 nic trudnego, ani skomplikowanego. Tylko i wy艂膮cznie proste 膰wiczenia na popraw臋 pracy m贸zgu. G艂贸wnie b臋d膮 to zadania, do kt贸rych potrzebne jest tylko jedno narz臋dzie.

My sami, a dok艂adniej urz膮dzenie pomi臋dzy jednym i drugim uchem.

Na pocz膮tku og贸lnie opisz臋 膰wiczenie, a p贸藕niej przejd臋 do ich praktycznego wykonywania. Pod koniec dowiesz si臋, jakie przynosi to korzy艣ci. Warto r贸wnie偶 wspomnie膰, 偶e na ko艅cu artyku艂u jest zamieszczona lista 藕r贸de艂, kt贸re potwierdzaj膮 dzia艂anie. Znajdziesz tutaj odpowied藕 na proste pytanie: jak poprawi膰 prac臋 swojego m贸zgu?

Nie przed艂u偶aj膮c o to 3 proste 膰wiczenia na popraw臋 pracy m贸zgu

Spos贸b 1: trening uwa偶no艣ci

Trening uwa偶no艣ci to nic innego jak 艣wiadome skupianie si臋 na jednej rzeczy na raz.

Celem 膰wiczenia jest zwi臋kszenie 艣wiadomo艣ci samego siebie. Tego, jak si臋 zachowujesz, jak pracujesz, kiedy to robisz. Je艣li cz臋sto wykorzystujesz siatk臋 racjonaln膮, to zwi臋kszasz kontrol臋 nad swoj膮 siln膮 wol膮. Tym samym zwi臋kszasz efektywno艣膰 swojego m贸zgu.

Czy偶 to nie proste?

Teraz nikt nie kwestionuje chodzenia na si艂ownie, aby podnosi膰 ci臋偶ary, bo to przecie偶 pomaga budowaniu sylwetki. M贸zg r贸wnie偶 potrzebuje treningu, aby by艂 coraz 鈥瀞ilniejszy鈥 馃槈.

Jak wykona膰 to proste 膰wiczenie na popraw臋 pracy m贸zgu?

  1. Wykonuj jak膮艣 czynno艣膰 鈥 mo偶e to by膰 co艣, co lubisz albo co艣, co wymaga skupienia np.: czytanie ksi膮偶ki, malowanie obrazu, gotowanie.
  2. Je艣li orientujesz si臋, 偶e w艂a艣nie uciek艂y Twoje my艣li 鈥 przekieruj uwag臋 ponownie na inny cel np.: na kwiat, na obraz, na innym element w Twoim domu lub otoczeniu.
  3. Nie przejmuj si臋, 偶e przerywasz to, co robisz. Dopiero teraz dosz艂a do Ciebie my艣l, 偶e Twoje my艣li uciek艂y. To te偶 cz臋艣膰 膰wiczenia. Zaakceptuj to.
  4. Okre艣l czas, po kt贸rym wr贸cisz do wykonywanej czynno艣ci np.: 30 sekund. P贸藕niej mo偶na ten czas wyd艂u偶a膰.

Cel 膰wiczenia

Istotn膮 kwesti膮 tego 膰wiczenia jest konsekwencja. M贸zg jest wra偶liwy na nastawienie. W trakcie wykonywania 膰wiczenia stwierdzisz 鈥瀉 to nudne鈥 lub 鈥瀙o co w og贸le co艣 takiego鈥 to r贸wnie偶 stracisz motywacj臋. Utrata motywacji nie tyle wp艂ywa na wykonywanie tego 膰wiczenia, ile na siln膮 wol臋. W ko艅cu tym 膰wiczeniem te偶 chcesz pokaza膰, 偶e w艂a艣nie MO呕ESZ to zrobi膰. Poza tym by艂o badanie, kt贸re pokazuje, 偶e gra Tetris r贸wnie偶 jest 艣wietnym przyk艂adem do 膰wiczenia uwa偶no艣ci [1].

Cz艂owiek jest w stanie nauczy膰 si臋 oraz przystosowa膰 do ka偶dej sytuacji. Skoro takie proste 膰wiczenie na popraw臋 pracy m贸zgu mo偶e pom贸c to, czemu z niego nie skorzysta膰? 馃槈

poprawa efektywno艣ci 膰wiczenia

M贸zg emocjonalny, a m贸zg racjonalny

Aby zwi臋kszy膰 efektywno艣膰 m贸zgu nale偶y, mie膰 艣wiadomo艣膰 w艂asnego organizmu. Przede wszystkim 膰wiczenia maj膮 na celu pokaza膰 jak polepszy膰 sw贸j m贸zg. Pokaza膰, 偶e to pewien 鈥瀖i臋sie艅鈥, kt贸ry te偶 da si臋 wy膰wiczy膰.

W du偶ym uproszczeniu w naszym m贸zgu znajduje si臋 kilkaset siatek neuron贸w. Dziel膮 one m贸zg na racjonalny oraz emocjonalny (w du偶ym uproszczeniu). Badania pokaza艂y, 偶e 膰wiczenie tych siatek wspomaga prac臋 m贸zgu. Nie bez powodu m贸wi si臋, 偶e 鈥瀗ieu偶ywany organ zanika鈥 馃槈.

Dwie siatki neuron贸w

Siatka racjonalna odpowiada za te zadania, w kt贸rych cz臋艣ciej u偶ywamy logiki, musimy si臋 skoncentrowa膰, na chwil臋 skupi膰. Bierze udzia艂 w regulacji emocji, pami臋ci operacyjnej oraz odpowiada za nasze m膮dre decyzje.

Siatka emocjonalna odpowiada za szybkie reakcje, za odruchy, za to, jak na naszych twarzach pojawia si臋 u艣miech oraz paliwo do 鈥瀖i臋艣nia si艂y woli鈥.

Obie siatki tworz膮 autonomiczny uk艂ad nerwowy. Najpro艣ciej m贸wi膮c to automatyczne urz膮dzenie, kt贸re wysy艂a sygna艂 do cia艂a i dostaje odpowied藕 z powrotem.

Zaznacz臋 tylko, 偶e nie s膮 to oddzielne p贸艂kule naszego m贸zgu. M贸zg dzia艂a wsp贸lnie, a nie osobno. Poni偶ej poka偶臋 Ci, jakie s膮 proste 膰wiczenia na popraw臋 pracy Twojego m贸zgu. Pami臋taj, 偶e to tylko 3, a jest ich naprawd臋 sporo 馃槈

medytacja poprawa koncentracji

Spos贸b 2: trening samokontroli

Trening samokontroli jest dok艂adnie tym, co pierwsze przychodzi do g艂owy. To opieranie si臋 pokusie, kt贸ra si臋 nadarza. Mo偶na to robi膰 w ka偶dej chwili. Prawda, 偶e jest to proste 膰wiczenie na popraw臋 m贸zgu? 馃槈

Aby zrozumie膰, po co wykonywa膰 tego typu 膰wiczenia nale偶y najpierw zrozumie膰, czym jest 鈥瀖i臋sie艅 si艂y woli鈥. Ju偶 raz u偶y艂em tego stwierdzenia przy omawianiu siatki emocjonalnej.

Celem 膰wiczenia jest zwi臋kszenie swojej w艂asnej samokontroli, aby panowa膰 nad emocjami. Nad typowym 鈥瀋hceniem鈥.

Jak wykona膰 to proste 膰wiczenie na popraw臋 pracy m贸zgu?

  1. Oprzyj si臋 napotkanej decyzji. Kolega wyci膮ga Ci臋 do baru, a wieczorem chcia艂e艣 zobaczy膰 kolejn膮 lekcj臋 z kursu Photoshopa. Wybierasz to, co wydaje si臋 mniej atrakcyjne na dany moment. Trzymamy si臋 swoich plan贸w.
  2. W momencie, kiedy nie uda艂o Ci si臋 oprze膰 jednej decyzji, to nie poddawaj si臋. To nie koniec, to tylko potkni臋cie. 膯wicz, przy ka偶dej nadarzaj膮cej si臋 okazji
  3. Pod koniec dnia sprawd藕, ile razy uda艂o Ci si臋 ulec pokusie, a ile jej odm贸wi艂e艣.
  4. 膯wicz ka偶dego dnia. Im wi臋cej tego typu 膰wicze艅, tym p贸藕niej 艂atwiej.

Cel 膰wiczenia

To 膰wiczenie ma na celu dostosowanie w艂asnych emocji oraz samokontroli. Dzieje si臋 tak za spraw膮 kontroli HRV (heart rate variability), czyli zmienno艣ci rytmu zatokowego. W skr贸cie serce lepiej kontroluje nasze cia艂o [2]. Na potwierdzenie tej tezy mo偶e 艣wiadczy膰 w艂a艣nie taka korelacja [3].
Co wi臋cej, jedno z bada艅 na studentach pokazuje, 偶e podnios艂y im si臋 niekt贸re parametry HRV. Ich zadaniem by艂o wybra膰 mi臋dzy zjedzeniem talerza ciasteczek a talerzem marchewek [4].

wspomaganie pracy m贸zgu

Spos贸b 3: trening kognitywny

Trening kognitywny jest czym艣, co polubi ka偶da osoba, kt贸ra chocia偶 raz gra艂a w gry komputerowe. Najpro艣ciej m贸wi膮c, jest to wyzwanie odpowiednie do naszych umiej臋tno艣ci. A takim wyzwaniem s膮鈥 gry. Mog膮 by膰 komputerowe, karciane, planszowe. Takie, w kt贸rych m贸zg musi si臋 odrobin臋 wysili膰. A jak to poprawia prac臋 m贸zgu? Najpierw poka偶e, w jaki spos贸b 膰wiczy膰.

Jak wykona膰 to proste 膰wiczenie na popraw臋 m贸zgu?

  1. Wybierz gr臋, kt贸ra sprawia Ci rado艣膰 oraz testuje Twoj膮 pami臋膰. Gry powinny wymaga膰 my艣lenia. Dobrym wyborem mo偶e by膰 r贸wnie偶 gra sprawdzaj膮ca spostrzegawczo艣膰 lub anga偶uje r贸偶ne umiej臋tno艣ci naraz. Takim wyborem mo偶e by膰 np.: Dobble, szachy, zgadnij kto to?
  2. Graj co najmniej 30 minut (pami臋taj o samokontroli).
  3. Staraj si臋 by膰 najlepszy. Dzi臋ki takiemu podej艣ciu cz艂owiek mocniej si臋 anga偶uje, tym samym wyostrza zmys艂y i stara si臋 zapami臋ta膰 jak najwi臋cej. Oczywi艣cie bez przesady, na granicy rozs膮dku 馃槉

Cel 膰wiczenia

Okazuje si臋, 偶e osoby, kt贸re zapami臋tuj膮 bardzo du偶o z gier, 艂atwiej radz膮 sobie z dostosowaniem emocji [5]. Te 膰wiczenie przede wszystkim anga偶uj臋 siatk臋 emocjonaln膮, dzi臋ki kt贸rej wzrasta pami臋膰 robocza oraz jako艣膰 podejmowanych decyzji.

Podsumowanie

Jak wida膰, nie jest trudno o zwi臋kszenie efektywno艣ci m贸zgu. Wystarczy wykonywa膰 systematycznie lub w okre艣lonym odst臋pie czasu opisane wy偶ej 膰wiczenia na popraw臋 pracy naszego m贸zgu. W艂a艣nie w tak prosty spos贸b zwi臋ksza si臋 zapami臋tywanie, co wi臋cej po takim treningu nast膮pi mniej nerwowych dni. 聽

Udost臋pnij wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email