zaskakuj─ůce zalety eustresu i jak go wykorzysta─ç
Picture of Marianna Jaros

Marianna Jaros

Dlaczego czasem stres jest tym, czego potrzebujesz?

Eustres ÔÇô czym on jest? Jest to pozytywny stres, niezwykle wa┼╝ny element naszego ┼╝ycia, kt├│ry mo┼╝e prowadzi─ç do rozwoju, adaptacji i wzrostu. Jest to rodzaj stresu, kt├│ry odczuwasz w chwilach, gdy stawiasz czo┼éa nowym wyzwaniom, osi─ůgasz sukcesy lub prze┼╝ywasz ekscytuj─ůce chwile w ┼╝yciu.

Spis tre┼Ťci

Eustres ÔÇô pozytywna strona stresu.

Eustres ÔÇô czym on jest? Jest to pozytywny stres, niezwykle wa┼╝ny element naszego ┼╝ycia, kt├│ry mo┼╝e prowadzi─ç do rozwoju, adaptacji i wzrostu. Jest to rodzaj stresu, kt├│ry odczuwasz w chwilach, gdy stawiasz czo┼éa nowym wyzwaniom, osi─ůgasz sukcesy lub prze┼╝ywasz ekscytuj─ůce chwile w ┼╝yciu.

W odpowiedzi na eustres, Twoje cia┼éo wytwarza hormony, takie jak endorfiny, kt├│re powoduj─ů uczucie euforii i szcz─Ö┼Ťcia. Kortyzol, nazywany hormonem stresu, jest tak┼╝e produkowany. W odpowiednich ilo┼Ťciach mo┼╝e dzia┼éa─ç pobudzaj─ůco i poprawia─ç Twoj─ů koncentracj─Ö.

Eustres jest zwi─ůzany z uczuciem zadowolenia, motywacji i optymizmu. Pomaga Ci rozwija─ç umiej─Ötno┼Ťci, radzi─ç sobie z trudno┼Ťciami i d─ů┼╝y─ç do Twoich cel├│w. Dzi─Öki niemu jeste┼Ť bardziej kreatywny,┬á skupiony i zmotywowany.┬á

Jest to rodzaj stresu, który motywuje sportowców do przełamywania własnych barier, artystów do tworzenia nowych dzieł i uczonych do odkrywania nowych idei.

Co sprawia, ┼╝e eustres jest "dobry"? Kluczem jest jego przej┼Ťciowy charakter i fakt, ┼╝e jest on reakcj─ů na pozytywne wyzwania i do┼Ťwiadczenia. Eustres daje Ci energi─Ö, inspiruje i pomaga w osi─ůgni─Öciu pe┼éni Twojego potencja┼éu.

Zacz─Ö┼éam pozytywnie, od eustresu. Jest on dla nas korzystny.┬á S─ů te┼╝ jednak dwa inne rodzaje stresu. Opowiem Ci o nich kr├│tko poni┼╝ej.

Eustres, dystres i neustres.

Stres by┼é wa┼╝ny dla ludzi od bardzo dawna. Kiedy┼Ť pomaga┼é nam prze┼╝y─ç, uruchamiaj─ůc reakcj─Ö “uciekaj albo walcz”. Ta reakcja by┼éa u┼╝yteczna, gdy spotykali┼Ťmy drapie┼╝niki.

Dzisiejsze zagro┼╝enia coraz cz─Ö┼Ťciej wynikaj─ů z psychicznych do┼Ťwiadcze┼ä. Jednak Twoje cia┼éo wci─ů┼╝ reaguje na stres podobnie jak podczas walki z mamutami ­čśë

W takim razie, czy stres jest zły, a może stał się niepotrzebny? 

wykorzystywanie dobrego stresu

Zacznijmy od tego,  że wyróżniamy trzy główne rodzaje stresu:

  • Eustres ÔÇô┬á ÔÇ×dobryÔÇŁ stres. Dla porz─ůdku podam te┼╝ tutaj kr├│tk─ů definicj─Ö. W momencie, gdy czujesz si─Ö podekscytowany, zmotywowany lub pe┼éen adrenaliny przed wa┼╝nym wydarzeniem, do┼Ťwiadczasz eustresu. To uczucie pojawia si─Ö cz─Östo przed wa┼╝nym egzaminem lub zawodami sportowymi. Eustres pomaga Ci by─ç bardziej czujnym i skoncentrowanym.
  • Dystres ÔÇô odnosi si─Ö do negatywnych aspekt├│w stresu. Gdy czujesz si─Ö przeci─ů┼╝ony, zaniepokojony i przyt┼éoczony zbyt wieloma┬á obowi─ůzkami lub problemami. Jest to stan, kt├│ry je┼Ťli utrzymuje si─Ö zbyt d┼éugo, mo┼╝e prowadzi─ç do przewlek┼éych problem├│w zdrowotnych.
  • Neustres ÔÇô dotyczy neutralnych sytuacji, postrzeganych jako stresuj─ůce. Przyk┼éadem mo┼╝e by─ç s┼éuchanie wiadomo┼Ťci o katastrofach na ┼Ťwiecie.

Stres nie jest jednoznacznie negatywny. Jest nieod┼é─ůcznym i kluczowym elementem ludzkiego do┼Ťwiadczenia. Jest bardzo istotny dla odpowiedniego funkcjonowania.

zaskakuj─ůce zalety eustresu i jak go wykorzysta─ç

Jak rozpozna─ç rodzaj stresu?

Pomocne w zrozumieniu jaki rodzaj stresu Ci towarzyszy mo┼╝e by─ç te kilka wskaz├│wek. Bo rozpoznanie stresu nie jest zawsze proste.

Je┼Ťli do┼Ťwiadczasz eustresu, oto jakie objawy mog─ů si─Ö u Ciebie pojawi─ç:

  • Poczucie pozytywnego pobudzenia: Czujesz si─Ö pe┼éen energii, zaanga┼╝owany i skoncentrowany. To uczucie mo┼╝e by─ç por├│wnywane do ekscytacji przed wa┼╝nym wydarzeniem.
  • Kr├│tkotrwa┼éo┼Ť─ç: Eustres cz─Östo manifestuje si─Ö przed konkretnymi wydarzeniami, takimi jak wyst─ůpienie publiczne, a zanika po ich zako┼äczeniu. To jak adrenalina, kt├│ra szybko przychodzi i odchodzi.
  • Wyzwania, nie zagro┼╝enia: Masz wra┼╝enie, ┼╝e jest to co┼Ť, czemu jeste┼Ť w stanie sprosta─ç, a nie sytuacja, kt├│ra Ci─Ö przewy┼╝sza. To uczucie, kiedy wiesz, ┼╝e masz odpowiednie narz─Ödzia do sprostania zadaniu.
  • Odczucia: Czujesz podniecenie, satysfakcj─Ö, dreszcz emocji. Jak gdyby┼Ť mia┼é skoczy─ç na bungee i czeka┼ée┼Ť na ten moment ca┼ée ┼╝ycie.

Wskaz├│wki na rozpoznanie dystresu:

  • Negatywne uczucia i emocje: Czujesz si─Ö przyt┼éoczony, sfrustrowany, zaniepokojony lub przestraszony. Te uczucia mog─ů wp┼éywa─ç na Twoje codzienne decyzje i interakcje z innymi.
  • Fizyczne objawy: Do┼Ťwiadczasz b├│l├│w g┼éowy, napi─Öcia mi─Ö┼Ťniowego, problem├│w ┼╝o┼é─ůdkowych czy bezsenno┼Ťci. Te symptomy mog─ů sta─ç si─Ö chroniczne, je┼Ťli stres nie jest odpowiednio zarz─ůdzany.
  • Problemy z koncentracj─ů: Zauwa┼╝asz, ┼╝e trudniej Ci si─Ö skupi─ç i jeste┼Ť bardziej zapominalski ni┼╝ zazwyczaj. Mo┼╝esz r├│wnie┼╝ odczuwa─ç uczucie "mg┼éy w g┼éowie".
  • Poczucie bezradno┼Ťci: Masz wra┼╝enie, ┼╝e nie jeste┼Ť w stanie kontrolowa─ç sytuacji ani radzi─ç sobie z problemami. Mo┼╝e to prowadzi─ç do unikania sytuacji lub izolacji od innych.

A jak rozpozna─ç neustres?

  • Brak silnej reakcji emocjonalnej: Informacje lub sytuacje powoduj─ůce neustres nie wywo┼éuj─ů u Ciebie intensywnych emocji. Ani pozytywnych, ani negatywnych. Jest to bardziej subtelne uczucie oboj─Ötno┼Ťci ni┼╝ silne reakcje.
Jak zmieni─ç negatywny stres w pozytywny
  • Oboj─Ötno┼Ť─ç: Cho─ç jeste┼Ť ┼Ťwiadomy pewnych informacji czy sytuacji, nie czujesz, ┼╝e maj─ů one bezpo┼Ťredni wp┼éyw na Twoje ┼╝ycie lub samopoczucie. To troch─Ö jak czytanie wiadomo┼Ťci z innego kraju, kt├│re nie wp┼éywaj─ů na Twoj─ů codzienn─ů rzeczywisto┼Ť─ç.
  • Brak dzia┼éa┼ä w odpowiedzi: Nie odczuwasz potrzeby reagowania czy podejmowania dzia┼éa┼ä w zwi─ůzku z dan─ů informacj─ů czy sytuacj─ů. Jest to bierno┼Ť─ç w obliczu informacji, kt├│ra nie wymaga Twojego bezpo┼Ťredniego zaanga┼╝owania.
  • Niezmienno┼Ť─ç stanu: Pomimo wyst─Öpowania pewnych zewn─Ötrznych czynnik├│w, Twoje samopoczucie i stan emocjonalny pozostaje stabilny, bez wzrostu napi─Öcia czy niepokoju. To jak sta┼ée t┼éo w ┼╝yciu, kt├│re nie wprowadza znacz─ůcych zmian w Twoim samopoczuciu.

Pami─Ötaj, ┼╝e neustres nie jest koniecznie negatywny ani pozytywny; jest po prostu neutralny. Chocia┼╝ nie ma bezpo┼Ťredniego wp┼éywu na nasze samopoczucie, warto by─ç ┼Ťwiadomym jego obecno┼Ťci w naszym ┼╝yciu.

Stres mimo, ┼╝e jest naturaln─ů i potrzebn─ů reakcj─ů, w wi─Ökszych, niekontrolowanych ilo┼Ťciach mo┼╝e Ci szkodzi─ç. Dystres mo┼╝e przerodzi─ç si─Ö w przewlek┼éy stres i jego konsekwencje. Przeczytasz o nim w tym artykule.
Mo┼╝esz jednak temu zapobiec i nie dopu┼Ťci─ç by dystres narobi┼é wi─Ökszego ba┼éaganu.┬á

Jak unikn─ů─ç dystresu?

Unikanie sytuacji stresowych jest cz─Östo trudne, zw┼éaszcza w dynamicznym i nieprzewidywalnym ┼Ťrodowisku wsp├│┼éczesnego ┼Ťwiata.

Minimalizacja efekt├│w stresu

Dystres nie tylko obni┼╝a jako┼Ť─ç Twojego ┼╝ycia, ale r├│wnie┼╝ mo┼╝e prowadzi─ç do licznych problem├│w zdrowotnych. (Co by┼éo opisywane w poprzednim artykule.) Jakie wi─Öc mo┼╝esz podj─ů─ç samodzielne kroki w celu minimalizacji efekt├│w stresu?

  • Samopoznanie: Regularne zastanawianie si─Ö nad tym, co Ci─Ö stresuje i jaki to rodzaj stresu pozwala lepiej rozumie─ç siebie i swoje potrzeby. Prowadzenie dziennika, medytacja lub rozmowy z terapeut─ů mog─ů by─ç pomocne w identyfikowaniu i przetwarzaniu stresor├│w.
  • Ustalanie granic: Je┼╝eli stres wynika z pracy lub relacji z innymi lud┼║mi, warto ustali─ç jasne granice. Wyznacz je i ucz si─Ö m├│wi─ç "nie".
    Nie obci─ů┼╝aj si─Ö bardziej, ni┼╝ jeste┼Ť w stanie znie┼Ť─ç.
  • Aktywno┼Ť─ç fizyczna: Regularne ─çwiczenia pomog─ů ci zredukowa─ç poziom stresu, poprawi─ů nastr├│j i wzmocni─ů odporno┼Ť─ç Twojego organizmu.
  • Zdrowe nawyki ┼╝ywieniowe: Zbilansowana dieta bogata w witaminy i sk┼éadniki od┼╝ywcze mog─ů Ci pom├│c w walce ze stresem. Unikaj kofeiny, alkoholu i cukru, to r├│wnie┼╝ przyniesie Ci korzy┼Ťci.
Rozw├│j, d─ů┼╝enie do sukcesu

Dobry i zły stres.

W dzisiejszych czasach s┼éowo "stres" jest cz─Östo kojarzone z negatywnymi emocjami, z przepracowaniem i z problemami zdrowotnymi. Jednak nie mo┼╝esz zapomina─ç o jego pozytywnych aspektach. Pozytywny stres, czyli eustres, jest tym, co popycha Ci─Ö do dzia┼éania, motywuje do rozwoju i pomaga osi─ůgn─ů─ç Twoje cele.┬á

 

Dzi─Öki niemu potrafisz wyci─ůgn─ů─ç z siebie wi─Öcej w kluczowych momentach, takich jak egzaminy, wa┼╝ne prezentacje czy sportowe wyzwania. Warto wi─Öc zacz─ů─ç postrzega─ç stres nie jako wroga, czy co┼Ť niepotrzebnego,┬á ale jako sojusznika w d─ů┼╝eniu do sukcesu. Nauka rozpoznawania i wykorzystywania pozytywnego stresu w Twoim ┼╝yciu mo┼╝e by─ç kluczem do pe┼éniejszego i bardziej spe┼énionego ┼╝ycia.

 

┬áPozytywny stres jest niczym iskra, kt├│ra rozpala wewn─Ötrzn─ů pasj─Ö i determinacj─Ö. Mo┼╝e r├│wnie┼╝ by─ç przypomnieniem o tym, co naprawd─Ö jest dla Ciebie wa┼╝ne. Kiedy uczysz si─Ö go rozpoznawa─ç i kierowa─ç nim, zyskujesz narz─Ödzie, kt├│re pozwala Ci na prze┼éamywanie w┼éasnych barier.┬á


A wi─Öc zamiast unika─ç stresu, naucz si─Ö go wykorzystywa─ç. W ko┼äcu to w┼éa┼Ťnie w momentach napi─Öcia i wyzwa┼ä odkrywasz prawdziwe granice swoich mo┼╝liwo┼Ťci.

Udost─Öpnij wpis

kategoria ksi─ů┼╝ki i ebooki o biohackingu i psychologii
Szymon Bubała

Co to jest biohacking?

Chcesz sta─ç si─Ö lepsz─ů wersj─ů siebie? Zg┼é─Öb tajniki biohackingu – strategii optymalizacji cia┼éa i umys┼éu! Dowiedz si─Ö, jak technologie, diety i suplementy mog─ů poprawi─ç Twoje zdrowie i wydajno┼Ť─ç.

Czytaj wi─Öcej ┬╗
30 dni na przymierzenie zwrot i wymian─Ö okular├│w
30 dni na przymierzenie i testowanieÔÇő

Gwarancja satysfakcji

Jeste┼Ťmy pewni skuteczno┼Ťci naszych produkt├│w.
Dlatego dajemy Ci 30 dni na przymierzenie i przetestowanie okular├│w.

Do Paczkomatów InPost od 40 zł

Darmowa wysyłka

Skorzystaj z darmowej dostawy.
Wystarczy, ┼╝e warto┼Ť─ç produkt├│w przekroczy 40 z┼é.

bezproblemowa wymiana biohac
Wymiana i zwrot za darmo

Bezproblemowa wymiana i zwrot

Pokrywamy koszty zwrotu i wymiany.
Dowiedz si─Ö jak zwr├│ci─ç produkt.

Tw├│j koszyk
Logowanie

Nie masz jeszcze konta?

Sklep
0 Ulubione produkty
0 element Koszyk
Moje konto